ورزش درمانیورزش و تناسب اندام

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش درمانی مجموعه فعالیت های فیزیکی گسترده ای است که بر بازسازی و ترمیم بدن و حفظ تقویت، انعطاف پذیری، استقامت، تعادل و ثبات بدن تاکید دارد. در مطلب ورزش درمانی قصد داریم به بررسی موضوعات زیر بپردازیم:

  • ورزش درمانی چیست
  • اهداف ورزش درمانی
  • مزایای ورزش درمانی
  • انواع ورزش درمانی
  • ورزش درمانی به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش درمانی چیست ؟

به تمرینات ورزشی ویژه و برنامه ریزی شده ای می گویند که برای بازگرداندن یک بیمار آسیب دیده به وضعیت عادی و بدون درد و ترمیم نواحی مصدوم بیمار انجام می گیرد.

اهداف ورزش درمانی

اولین و مهم ترین هدف ورزش درمانی کمک به بدن جهت کاهش درد و التهاب و هم چنین بازگشت بیمار به وضعیت نرمال می باشد.

به طور خلاصه ورزش درمانی اهداف زیر را دنبال می کند :

رسیدن بدن به سطح بهینه در طی انجام فعالیت های ورزش درمانی
بهبود و بازیابی عملکرد جسمی بیمار
پیشگیری از عدم قابلیت حرکت
بهبود سلامتی و تناسب اندام و احساس شادابی در بیمار

مزایای ورزش درمانی

ورزش درمانی فواید فراوانی دارد که ما در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

ورزش درمانی باعث تقویت و افزایش یک پارچگی بافت های بدن می شود
انجام فعالیت های ورزش درمانی موجب افزایش و بهبود تعادل بدنی می شود
بافت های عضلانی با ورزش درمانی تقویت می شوند
ورزش درمانی بهبود واکنش ها و استقامت عضلات را به همراه دارد
عملکرد مفاصل با ورزش درمانی بهبود می یابد
ورزش درمانی موجب کاهش آتروفی می شود
ورزش درمانی باعث افزایش گردش جریان خون می شود که این امر موجب افزایش متابولیسم و تسریع روند بهبود بافت ها می شود
با ورزش درمانی احساس ضعف و خستگی کاهش می یابد

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

انواع ورزش درمانی

بر اساس هدف و نوع تمرینات می توان ورزش درمانی را به چند دسته تقسیم نمود :
5 راه کار عالی برای رفع بی خوابی

ورزش های دامنه ی حرکتی

این ورزش ها باعث می شوند دامنه ی حرکت و تکنیک های حرکات مفصل و کشش بافت نرم حفظ و افزایش یابد. این مورد از ورزش درمانی خود به ۳ نوع تقسیم می شود:

دامنه حرکتی فعال: شامل حرکات اعمالی یک شخص یا دستگاه بر تنها یک مفصل می باشد

دامنه حرکتی غیر فعال: این نوع تمرینات توسط خود بیمار انجام می گیرند

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای کاهش وزن بیشتر پس از ورزش

دامنه حرکتی فعال کمکی: حرکات این روش از طرف هر کدام از منابع (بیمار و کمک‌ کننده یا بیمار و دستگاه) به طور مساوی بر روی یک مفصل انجام می پذیرد

ورزش های تقویتی

انجام این تمرینات ورزشی موجب افزایش قدرت، توان و استقامت عضله ها می شوند. این نوع تمرینات به طور کلی به سه دسته ایزوتونیک، ایزومتریک و ایزوکینتیک تقسیم می شوند و به طور معمول با مقاومت سنگین و تکرار صورت می گیرند. از نمونه های این نوع تمرینات می توان به بلند کردن دمبل و تمرین با توپ طبی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تغذیه قبل و پس از ورزش

تمرینات تعادل و هماهنگی

تمرکز این نوع تمرین بر بهبود نحوه قرار گیری بدن و حفظ مرکز ثقل فرد و هم چنین اصلاح وضعیت نا صحیح بدن می باشد.

تمرینات کششی

این نوع تمرینات که از طریق کشش یا حرکت انجام می شوند باعث بهتر شدن دامنه ی حرکتی مفاصل خواهند شد. از تکنیک هایی که در این روش کاربرد دارند می توان تای چی، یوگا و پیلاتس را نام برد.

تمرینات استقامتی

پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن و… نمونه هایی از تمرینات هستند که تحت عنوان استقامتی طبقه بندی شده اند. این نوع تمرینات موجب درگیر شدن گروه های عضلانی در یک دوره ی زمانی می شوند.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش درمانی به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

بررسی تحقیقات و مطالعات نشان داده اند که بسیاری از بیماری ها با توجه به شدت و نوع آسیب و میزان همکاری بیمار، از روش ورزش درمانی به صورت کوتاه یا بلند مدت و به شکل کامل قابل درمان و بهبودی است. در ادامه به بررسی بیماری هایی می پردازیم که با ورزش درمانی قابل درمان هستند

ورزش درمانی برای مشکلات مربوط به کمر

داشتن یک برنامه مدون برای انجام ورزش های کمر می تواند مشکلات مربوط به کمر را کاهش داده و از درد ها و معضلات مربوط به این ناحیه از بدن جلوگیری کند. انجام تمرین های تدریجی و کنترل شده می تواند موجب حفظ قدرت و انعطاف پذیری مفاصل شود. هم چنین این تمرینات باعث انتقال بهتر مواد مغذی شده که در نتیجه ی آن دیسک ها، رباط ها و مفاصل سالم تر باقی می مانند

مهم ترین ورزش ها برای رفع کمر درد

ورزش Tilting

یکی از مهم ترین ورزش هایی که می تواند باعث رفع کمر درد شود ورزش Tilting است. روش انجام این ورزش به اینصورت است که در ابتدا باید روی کمر خوابیده و زانو های خود را خم نگه دارید و کف پا های خود را تا اتمام ورزش بر روی زمین بگذارید. در مرحله ی بعد بدون اینکه کف پاها را بر روی زمین بفشارید، کمر و شکم خود را به سمت زمین بفشارید و لگن را کمی به سمت بالا نگه دارید و ۱۰ ثانیه این فشار را حفظ کنید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش knee to chest

ورزش کشش زانو به سمت قفسه سینه یکی دیگر از ورزش های مفید برای کمر درد می باشد. برای انجام این ورزش باید به روی کمر خوابیده و زانو های خود را خم نگه دارید. سپس با دست خود زانوی راست تان را از ناحیه پایین نگه داشته و به سمت قفسه سینه کشش دهید و برای ۱۰ ثانیه این فشار را حفظ نمایید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Hip Flexor

ورزش کشش عضلات شبیه به حالت استارت در دو و میدانی می باشد و به این صورت است که یکی در میان پای راست و چپ را در جلو قرار داده و فشار را به مدت ۱۰ ثانیه نگه می داریم

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Squat

برای این حرکت باید در حالت ایستاده پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز نگه دارید به شکلی که بدن به حالت عمود بر زمین قرار داشته باشد. در مرحله بعد دست ها را پشت سر قرار داده و با خم کردن زانو ها به آرامی به سمت پایین بروید و مجددا به آرامی به سمت بالا بروید. در ابتدای انجام این ورزش زاویه خم شدگی زانو را حدود ۳۰ تا ۴۵ نگه دارید و بعد به بالا بیایید ولی در ادامه زاویه خم شدن زانو ها را افزایش دهید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Bridging

در ورزش پل زدن کمر را به شکلی بالا می آوریم که شکلی شبیه سطح شیب دار ایجاد شود. سپس در این حالت ۱۰ ثانیه باقی مانده و به تعداد ۱۰ مرتبه این حرکت را انجام می دهیم.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Calf and Hamstring Sterthing

در نگاه اول به نظر می آید ورزش کشش عضلات پشت پا ربطی به کمر درد نداشته باشد اما انجام این ورزش یکی از مهم ترین نرمش ها برای رفع درد ناحیه کمر می باشد. در این ورزش در شرایطی که پای مقابل خم می باشد پای مورد را با یک طناب که خاصیت کشسانی نداشته باشد تا ۷۰ درجه بالا می آوریم و ۳۰ ثانیه آن را می کشیم

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

مهم ترین ورزش ها برای رفع مشکلات مفصلی

انجام ورزش و تمرین درمانی می تواند گزینه مناسبی برای پیش گیری از اختلالات مختلف مفصلی باشد. هم چنین تمرین درمانی موجب تسکین فشار بر روی مفاصل آسیب دیده ی شما می شود. مشکلات مفصلی مربوز به مچ دست، زانو و شانه می تواند به راحتی با انجام ورزش ها و حرکاتی ساده در خانه برطرف شود.

تقویت عضلات زانو به صورت نشسته

یکی از ورزش هایی که می تواند مشکلات زانو را کاهش دهد این است که بر روی صندلی نشسته و هر دو پا را بر روی زمین قرار می دهیم سپس یکی از پا ها را از زمین بلند کرده و تا ۹۰ درجه بالا می آوریم و ۱۰ ثانیه نگه می داریم و مجددا پا را پایین می آوریم و به صورت متناوب این حرکت را ۱۰ مرتبه برای هر دو پا انجام می دهیم. این ورزش یکی از راحت ترین و درعین حال مفید ترین ورزش ها برای تقویت زانو ها می باشد

ورزش کششی عضلات پشت ساق و ران

یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین ورزش ها برای درمان بیماری های زانو و کمر انجام این ورزش است که ما در بخش ورزش های مربوط به رفع مشکل کمر درد این روش را به طور کامل توضیح دادیم

حرکت Codman

یکی از حرکات و ورزش هایی که برای رفع مشکلات شانه توصیه می شود انجام حرکت codman است. در این حرکت شانه در کنار بدن قرار گرفته و بیمار مطابق شکل دست خود را حرکت می دهد. وزن دست موجب حرکت پاندولی شانه می شود. یک بر در جهت عمودی و یک بار افقی این حرکت انجام می شود.

حرکت Finger to wall

یکی دیگر از ورزش های تقویت شانه به این صورت است که انگشتان دست به صورت افقی و عمودی یک حرکت لغزنده را روی دیوار انجام می دهند. در این حالت ساعد باید صاف باشد و آرنج تا نشود.

منبع: ایرانوس

برچسب ها
نمایش بیشتر
محصولات مراقبت از پوست

کلید زیبایی

کلید زیبایی با کمک کادر خود تصمیم دارد هر آنچه در دنیای مد و زیبایی اتفاق می افتد را پوشش بدهد ، ما به شما می گوییم برای خوش پوش بودن چه استانداردهایی را باید رعایت کنید و با رعایت کدام اصول همیشه و در همه شرایط خوشتیپ باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید